Moped

Vi erbjuder dig utbildning för moped klass 1 och 2

moped

Moped klass I

För att ta ett EU mopedkörkort behöver du först och främst ansöka om körkortstillstånd, detta gör man genom www.transportstyrelsen.se. Komplettera din ansökan med en synundersökning, denna går bra att göra på trafikskolan under receptionens öppettider till en kostnad om 150kr. Det krävs giltig ID handling så som pass eller ID kort. Tänk på att göra fullständig ansökan för körkortstillstånd i god tid innan du börjar utbildningen då det kan ta ett par veckor innan detta beviljas.

Utbildningen består av lärarledd teori x2, manöverpass x1, trafikpass x1 och parallellt med detta pluggar du teori hemifrån genom AM böckerna och datatester. För att påbörja utbildningen behöver du vara 14 år och 9 månader. Det är viktigt att du redan från början förstår att teorin och körningen hör ihop – teorin ska du lära dig för körningens skull. Utrustning så som hjälm, skyddskläder och moped under utbildningens gång är inkluderat i kursavgiften.

Efter godkänd utbildning rapporterar vi detta till Transportstyrelsen och du kan sedan boka ditt avslutande teoriprov på Trafikverket. För att skriva teoriprovet måste du vara 15år fyllda och ha en godkänd utbildning.

Moped klass II

Utbildningen för moped klass II förarbevis består av lärarledd teori x2 och parallellt med detta pluggar du teori hemifrån genom bokpaket. Utbildningen avslutas sedan med en examination i form av ett dataprov på trafikskolan.

Pris för moped klass I

Detta ingår i ditt paket